Afbeelding naast zoekresultaten in Google

Update: Het is helaas niet langer mogelijk om je afbeelding naast de zoekresultaten in Google te krijgen. Hier heeft Google op 25 juni 2014 over beslist. Wat wel in de zoekresultaten blijft staan is de auteursnaam. De reden dat hiervoor gekozen is, is omdat Google zich meer wil richten op de mobiele markt.
Het is dus niet langer mogelijk om met de uitleg in dit artikel je afbeelding in de zoekresultaten te krijgen. Wel is het hiermee nog mogelijk om je auteursnaam in de zoekresultaten te krijgen en daarom blijft dit artikel beschikbaar.

Je ziet het steeds vaker: resultaten in Google waarbij een afbeelding van de auteur wordt weergegeven. Hierdoor vallen websites beter op tussen alle “normale” zoekresultaten en kan voor extra verkeer richting je website zorgen.

Er zijn maar een aantal handelingen nodig om dit zelf voor elkaar te krijgen, en die worden in dit artikel uitgelegd. Er zijn verschillende aanpakken mogelijk, afhankelijk van de eisen waar je aan voldoet. Mocht dus de eerste optie niet lukken, lees dan verder en probeer een van de andere beschreven opties.

Voorbereiding
Allereerst is het nodig om een Google+ pagina aan te maken. Je kunt zelf kiezen of je hiervoor een persoonlijke Google+ pagina gebruikt, of een meer algemene pagina (bijvoorbeeld meer gericht op de website). Zorg ervoor dat je op je Google+ pagina een profielfoto hebt die je naast de berichten in Google wilt zien staan.

Optie 1
Vereisten:

  • Emailadres die eindigt op de domeinnaam van je website (bijv. asdf@wpsitemaken.nl).
  • Je eigen naam op elke pagina die je geschreven hebt.
  • Toegang tot het admin dashboard van je website.

We beginnen door het email adres van je website in te stellen op je Google+ account. Dit kun je doen door naar Google+ te gaan, links onder “Startpagina” te kiezen voor “Profiel” en vervolgens op je profiel te kiezen voor “Over”. Daar aangekomen zal je een aantal blokken aantreffen met daarin informatie over jezelf. Zoek hier het blok “Contactgegevens” en voeg daaraan je website email toe onder het kopje Werk. Sla dit op en klik vervolgens op “verifiëren” om je email adres te verifiëren. Verder is het ook handig om bij het blok “Links” je website toe te voegen onder “Bijdrager aan”.

Het is ook mogelijk om dit door automatisch toe te voegen aan je profiel door, ingelogd, naar de Google Authorship pagina te gaan.

Nu gaan we verder met het juist inrichten van je website. Het is in WordPress mogelijk om in het admin dashboard onder “Gebruikers > Je profiel” een biografie over jezelf te schrijven. Schrijf hier wat informatie over jezelf (kan heel kort zijn) en kijk of deze vervolgens onder de berichten op je website komt te staan. Is dit niet het geval, dan kan je ook gebruik maken van een plugin om dit voor elkaar te krijgen.

Nu we dit gedaan hebben, kun je hier testen of alles goed ingesteld staat. Vul daar de url in van een bericht op je website en kijk of er geen foutmeldingen worden weergegeven bij Auteurschap. Indien je geen afbeelding ziet, dan kan dit kloppen: deze wordt alleen weergegeven in de echte Google resultaten. Zijn er toch foutmeldingen bij “Auteurschap”, dan is het verstandig om de handelingen onder optie 2 te volgen. Voor foutmeldingen onder andere kopjes kan je dit artikel raadplegen.

Optie 2
Vereisten:

  • Toegang tot de thema bestanden van je website

Mocht optie 1 niet gelukt zijn, om wat voor reden dan ook, dan is er nog een optie beschikbaar. Hiervoor moet je het footer.php bestand van je huidige thema aanpassen. Dit kun je doen door in het admin dashboard naar “Weergave > Bewerker” te gaan en het betreffende bestand te openen of, wat beter is, een child theme maken met daarin een aangepast footer.php bestand. Aan dit footer.php bestand moet je de volgende regel code toevoegen:

<a href="[je google plus account link]?rel=author"></a>

In mijn geval was dit bijvoorbeeld:

<a href="https://plus.google.com/u/0/103319306797266125156?rel=author"></a>

Nu resteert het alleen nog om naar je Google+ account te gaan en daar onder het blok “Links” je website toe te voegen onder “Bijdragen aan”. Je hoeft in dit geval dus geen email adres die eindigt in de domeinnaam van je website te hebben. Voor meer informatie over dit blok, kun je terecht bij de uitleg van Optie 1. Daar staat onder andere beschreven waar dit blok precies te vinden is.

Nadat je de bovenstaande stappen hebt gevolgd, kun je op deze website controleren of alles goed ingesteld staat. Let er hierbij op of er geen foutmeldingen te vinden zijn onder het kopje “Auteurschap”. Voor fouten onder andere kopjes, kun je bij dit artikel terecht.

Optie 3
Vereisten

  • WordPress SEO by Yoast plugin.
  • Toegang tot het admin dashboard van je website.

Voor de mensen die gebruik maken van de WordPress SEO plugin, is er nog een derde optie mogelijk. Allereerst moet je in het admin dashboard onder “Gebruikers > Je profiel” de url naar je Google+ account invullen en opslaan.

Nadat je dat hebt gedaan, kun je onder “SEO > Social” bij het tabblad “Google+” selecteren welke Google+ account moet worden gebruikt op je website (bij een enkele gebruiker is deze optie niet zichtbaar). Je kunt er hier ook voor kiezen om een Google+ bedrijfspagina te gebruiken, welke je dan in het veld kunt opgegeven.

Het enige wat je nu nog dient te doen, is naar je Google+ pagina te gaan en daar onder in het blok “Links” je website te toe voegen. Meer informatie hierover kun je vinden bij Optie 1 in dit artikel.

Wanneer je dit gedaan hebt, kun je hier testen of alles goed ingesteld staat. Let er hierbij op dat er geen foutmeldingen moeten staan bij het kopje “Auteurschap”. Voor foutmeldingen onder de andere kopjes, kun je bij dit artikel terecht.

Michel Kraaijeveld is oprichter van WPsitemaken. Hij is ervan overtuigd dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om een eigen website te maken, zonder lastige handleidingen door te hoeven nemen. Zelf is hij al 6 jaar actief met WordPress en probeert zijn kennis op een simpele manier over te brengen aan anderen.

5 reacties

Laat een reactie achter