WordPress website maken

WordPress vast in onderhoudsmodus

Sinds WordPress 3.0 is er een zogeheten ‘Maintenance mode’ (onderhoudsmodus) waar WordPress in wordt gezet als je updates uitvoert in WordPress. Dit kan een update van een plugin of thema zijn, maar ook van WordPress zelf. Soms gaat er iets fout tijdens een update en kan het voorkomen dat WordPress niet meer uit deze onderhoudsmodus komt. Op dat moment kunnen er geen bezoekers meer op je website komen en dat wil je natuurlijk niet.

Hoe kan ik zien of mijn website vast zit in de onderhoudsmodus?

Het is erg makkelijk om te zien of je website in onderhoudsmodus zit; probeer naar je website te gaan (niet het admin gedeelte) en kijk of je deze melding krijgt: “Tijdelijk niet beschikbaar vanwege gepland onderhoud. Probeer het over enkele minuten nog een keer.”

Zie je die melding, dan zien je bezoekers die ook en betekent het dat je WordPress website in de onderhoudsmodus vast zit. Zie je deze tekst niet en is er toch iets fout gegaan tijdens een update, dan heeft WordPress, gelukkig, de onderhoudsmodus zelf weer uitgezet. In dat geval hoef je niks te doen.

Hoe haal ik mijn website uit de onderhoudsmodus?

Op het moment dat je iets update op je WordPress website, wordt er een bestand genaamd ‘.maintenance’ in de root map van je website geplaatst. Dit bestand wordt normaalgesproken automatisch verwijderd als de update is voltooid, maar gaat er iets fout dan kan dit bestand achterblijven. Je zult in dat geval het bestand zelf moeten verwijderen om je website uit onderhoudsmodus te halen. Hiervoor zal je een FTP programma moeten gebruiken en naar de root map van je website moeten gaan. Daar aangekomen zoek je het .maintenance bestand (zie je deze niet, zorg er dan voor dat punt-bestanden wel worden getoond). Selecteer het bestand en verwijder het. Als je nu weer terug gaat naar je website, zal deze niet langer in onderhoudsmodus moeten zijn.

Hoe kan ik dit probleem voorkomen?

In de meeste gevallen ontstaat het probleem tijdens het updaten van een theme of WordPress zelf. In dat geval is de oorzaak vaak een plugin die dwars zit. Om dit in het vervolg te voorkomen, is het verstandig om eerst alle plugins te updaten naar de laatste versie en de plugins voor een update van een theme / WordPress te deactiveren. Nadat de update is voltooid, kan je de plugins weer activeren.